flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Зразкове судочинство: типові та зразкові справи за новим КАСУ

06 грудня 2017, 10:31

Нещодавно був опублікований закон, яким вносяться зміни до процесуальних кодексів. Так, документ запроваджує низку абсолютно нових інститутів, зокрема категорії типових та зразкових справ у адміністративному процесі.

Коментар:

савчук мирослава Мирослава Савчук, старший юрист AEQUO

За своєю суттю ця новела передбачає процесуальний механізм розгляду справ, у яких відносини сторін та правові норми, якими вони регулюються, є схожими (типові справи), за прикладом рішення Верховного Суду в одній з таких справ (зразковій справі).

Так, проект закону передбачає, що у випадку, коли у провадженні одного або кількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до ВС з поданням про розгляд однієї з них ВС як судом першої інстанції.

При цьому типовими вважаються справи, в яких відповідачем є один і той самий суб'єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), а спір виник або з аналогічних підстав або у відносинах, що регулюються одними нормами права, або у відносинах, в яких позивачами заявлено аналогічні вимоги.

У рішенні суду, ухваленому за результатами розгляду зразкової справи, ВС повинен вказати ознаки типових справ, обставини зразкової справи, які обумовлюють типове застосування норм матеріального права та порядок застосування таких норм.

В майбутньому позиція ВС в такій зразковій справі повинна враховуватися судами, що розглядатимуть аналогічні типові справи (які відповідають ознакам, викладеним у рішенні ВС за результатами розгляду зразкової справи).

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій за результатами розгляду типової справи може бути оскаржено в касаційному порядку лише у двох виключних випадках: коли у  процесі її розгляду суди помилково визнали справу типовою або, навпаки, помилково не визнали її типовою та не врахували висновки ВС за результатами розгляду зразкової справи.

Як зазначають розробники законопроекту в пояснювальній записці, провадження вказаної процедури в адміністративному процесі надасть змогу зменшити навантаження на суддів, забезпечити єдність правозастосовної практики та сприятиме швидкому розгляду великої кількості однотипних справ.

З такими твердженнями важко не погодитися, адже спрощення процедури оскарження однотипних справ та формування ВС позиції у таких справах (яка є обов’язковою для судів, що розглядають типові справи), безперечно, матиме наслідком істотне звуження кола питань, які мають вирішуватися судами в кожній з таких справ, а отже, підвищення ефективності їх розгляду.

Водночас залишається чимало питань, відповідь на які наразі не є такою однозначною, а саме: роль учасників інших типових справ у процесі розгляду ВС зразкової справи; можливість оскарження рішення у зразковій справі учасниками інших типових справ; звернення учасників процесу з клопотанням до суду направити подання до ВС про розгляд їхньої справи як зразкової; підхід ВС до формування ознак типової справи. Відповідь на ці та інші проблемні питання, які виникатимуть у процесі застосування цієї процедури на практиці, ще потрібно з’ясувати.