Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Починаючи з 2016 року в нашій країні проходить так звана судова реформа, яка постійно обговорюється юридичною спільнотою. Втім, саме її реалізація може стати початком руйнування незалежної судової влади.
Відсутність професійного підходу та популізм призвели до зупинення роботи органу, відповідального за формування суддівського корпусу – Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Як наслідок ми можемо спостерігати кадровий голод в українських судах, що, безумовно, перешкоджає доступу громадян до правосуддя.
Професійні правничі кола досить довгий час застерігали владу, що непродумана політка в сфері судової реформи може негативно вплинути на її незалежність і на процес формування демократичних інститутів у державі.
Однак, незважаючи на ґрунтовну критику з боку юридичної спільноти, судову владу все ж намагаються позбавити незалежності шляхом прийняття сумнівного Закону № 5068, який наразі знаходиться на підписі у Президента України Володимира Зеленського.
Аналізуючи пропоновані Законом новели, можна стверджувати про неконституційність його положень, оскільки в ньому не враховано рішення Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року №4-р/2020. Саме цим рішення визнано неконституційною норму про утворення Комісії з питань доброчесності та етики, до повноважень якої було віднесено оцінку відповідності члена або кандидата до складу ВРП принципам добросовісності та етичним нормам.
Венеційська комісія неодноразово наголошувала на тому, що обов’язковою умовою законотворчої діяльності є врахування висновків рішень Конституційного Суду, які досліджували те чи інше питання.
Запровадження перевірки на доброчесність чинних членів ВРП, які є суддями і вже проходили вказану перевірку, є не чим іншим як посягання на суддівську незалежність.
Водночас це не єдиний інструмент, який може бути реалізований з метою блокування та тиску на ВРП. Адже згаданим Законом передбачено можливість відсторонення члена ВРП від посади та зупинення його повноважень до ухвалення рішення органом, що його обрав (призначив).
Новим Законом новоствореній організації передаються владні повноваження та функції контролю за суб’єктами формування складу ВРП, яка не наділена такими функціями.
Доречно зауважити, що нормами Закону № 5068 буде зруйновано принцип незалежності державотворення шляхом впровадження інституту міжнародних експертів, які своїм голосом можуть впливати на прийняття того чи іншого рішення, що підриває усі принципи незалежності як судової влади, так і самої держави як такої.
На жаль, держава так і не почула позицій правників та суддівський корпус, які в один голос постійно попереджували, що Закон № 5068 є антиконституційним, яким фактично створюється механізм контролю над судовою гілкою влади.
Єдиним розумним рішенням на сьогоднішній день з боку Президента України може бути використання права вето щодо Закону № 5068 та створення спільної робочої групи за участю правників та представників суддівського корпусу з метою удосконалення Закону та врахування всіх зауважень та пропозицій професійної спільноти.
Адже в будь-якому іншому випадку дату підписання Президентом Закону № 5068 можна вважати датою остаточної узурпації судової влади та втрати її незалежності.