flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

«Якщо вдасться реалізувати заплановане, зможемо з більшим оптимізмом дивитись у наступний фінансовий рік»

05 серпня 2014, 09:44

У своєму виступі на позачерговому ХІІ з’їзді суддів України голова Державної судової адміністрації Зеновій ХОЛОДНЮК, серед іншого, наголосив, що середня зарплата працівників апарату має зрости до кінця року в 1,5 раза. Щоправда, ця інформація була неоднозначно сприйнята в самих судах: дехто не вірить, що таке можливе, з огляду на напівпорожній власний гаманець. Дехто, навпаки, вважає, що його гаманець наполовину наповнений, і очікує на покращення вже найближчим часом. «ЗіБ» вирішив з’ясувати безпосередньо в очільника ДСАУ: в кого ж більше підстав для прогнозів — в оптимістів чи песимістів?

«Маємо стійку тенденцію до збільшення обсягів фінансування судової системи»

— Зеновію Васильовичу, на чому грунтується ваш оптимістичний прогноз, якщо в державі оголошено режим жорсткої економії бюджетних коштів?

— Насамперед зазначу, що, незважаючи на

економічні труднощі в державі, обсяги бюджетних призначень для судової влади з року в рік зростають. Якщо ви звернете увагу на статистичні дані, то побачите, що приріст фактичних обсягів бюджетних призначень для судової системи у 2012 році порівняно з 2011-м становив 42,3%. В абсолютних цифрах це 1075,9 млн грн. Торік мали зростання на 13,4%, або на 484,6 млн. Цього року приріст бюджетних призначень до фактичних обсягів видатків 2013 року також зріс на 4,6%, або на 188,3 млн грн. Тобто маємо стійку тенденцію до збільшення обсягів фінансування судової системи.

Що стосується вкрай низького рівня заробітної плати працівників апарату, то це дійсно залишається найбільш болючою проблемою. Середня заробітна плата працівника апарату, який переважно має вищу юридичну освіту, у 2012 році становила 2889 грн. (з урахуванням даних судів Автономної Республіки Крим — 3102 грн.), торік — 2304 грн., а у січні—квітні цього року — 2044 грн.

Виходячи з того, що середня заробітна плата працівників апарату за період із січня по травень 2014 року дорівнює 2115 грн., якщо взяти показник у 1,5 раза, про який ви говорите, отримаємо заробітну плату в розмірі майже 3200 грн. Це — на рівні 2012 року, тобто цілком досяжна величина.

— Коли ж можна очікувати підвищення заробітної плати працівників апарату судів і в якому розмірі ви плануєте принаймні перше зростання?

— З урахуванням фактичних обсягів надходжень від сплати судового збору порівняно з плановими показниками, а також залишку

відкритих асигнувань за спеціальним фондом держбюджету станом на кінець 2013 року ДСАУ матиме можливість починаючи із серпня 2014-го здійснювати додаткові призначення  фонду оплати праці. За рахунок цього поступово збільшуватимуться стимулюючі виплати працівникам апарату, що, своєю чергою, вплине на середній рівень їхньої зарплати в цілому.

Обсяг коштів, які можуть бути спрямовані на підвищення розміру зарплати працівників апарату, прямо залежатиме від обсягу понадпланових надходжень від сплати судового збору. За нашими прогнозами, цей додатковий фінансовий ресурс може з’явитися вже в серпні цього року в розмірі близько 70 млн грн. У подальшому щомісяця до кінця року очікуємо приблизно від 70 млн до 80 млн грн. надходжень.

У зв’язку з тим що проблема низької заробітної плати працівників апарату є актуальною для всіх судів загальної юрисдикції, а також зважаючи на нерівномірність бюджетних призначень, установлених судам законом «Про Державний бюджет України на
2014 рік», ДСАУ планує поступово збільшувати бюджетні асигнування на оплату праці, вирівнюючи при цьому наявні диспропорції в призначеннях, виходячи з принципу збалансованості та різних форс-мажорних обставин, які періодично виникають і потребують додаткових коштів. Ідеться, наприклад, про ситуацію з необхідністю переведення суддів з Автономної Республіки Крим та м.Севастополя на роботу до інших судів України.

«З огляду на зміни у фактичній

чисельності суддів та працівників апарату розміри виплачуваної премії та інших видів заохочення в кожному суді різняться»

— На наступне питання нас надихнули численні звернення читачів, які займають посади в апараті судових установ. Скажіть, будь ласка, чому квітнево-травневого зростання середньої зарплати не відчула більшість працівників апарату? Чи в усіх судах у І півріччі цього року мали виплачуватися премії працівникам апарату?

— Ситуація із заробітною платою працівників апарату в цьому році ускладнюється тим, що, на відміну від попередніх періодів, проект державного бюджету на 2014 рік Міністерство фінансів складало, на жаль, без участі головних розпорядників коштів, включаючи й ДСАУ. Як наслідок, не враховані потреби судів загальної юрисдикції в грошах на оплату праці, обсяг яких був сформований на підставі бюджетних пропозицій судів. Тому з огляду на зміни у фактичній чисельності суддів та працівників апарату розміри виплачуваної премії та інших видів заохочення в кожному суді різняться.

Для забезпечення всім працівникам апарату обов’язкових виплат, а також мінімального розміру стимулюючих виплат ДСАУ в І півріччі 2014 року здійснювала наближення планових показників заробітної плати з кінця року для судів, у яких ці показники не були забезпечені, з подальшою компенсацією такого наближення за рахунок понадпланових надходжень судового збору до спеціального фонду в ІІ півріччі. Загальна сума наближення з початку року вже становить понад

70 млн грн.

— Як ставляться в Міністерстві фінансів до можливості спрямувати гроші від перевиконання плану з надходження судового збору на виплату зарплат? Чи розуміють чиновники, що кошти, які сьогодні отримує переважна більшість працівників апарату, не можна вважати гідною винагородою для державного службовця?

— Мінфін повністю усвідомлює, що рівень заробітної плати працівників апарату судів є незадовільним та не відповідає суспільним потребам. Однак, виходячи із реальних можливостей держави, наголошує на неспроможності задовольнити сьогодні ці потреби. Проте міністерство в цілому позитивно оцінює спрямування понадпланових надходжень від судового збору на підвищення рівня заробітної плати працівників апарату.

— Чи планує ДСАУ й надалі звертатися до Уряду проханням збільшити фінансування судової влади? Якої реакції ви очікуєте?

— Насамперед зазначу, що положення прийнятих закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» стосовно зменшення видатків на оплату праці судів загальної юрисдикції, а також постанови Кабінету Міністрів «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» від 1.03.2014 №65 ускладнюють ініціювання внесення змін до кошторису задля виділення додаткових бюджетних призначень на оплату праці працівників судів загальної юрисдикції із загального фонду. Тож наші можливості у вирішенні цього питання звужуються.

Попри це, ДСАУ тісно співпрацює й надалі співпрацюватиме з Урядом та Мінфіном задля збільшення оплати праці працівників апарату.

«ДСАУ докладатиме максимум зусиль для досягнення високих результатів у організаційному забезпеченні діяльності судів»

— У своєму виступі на з’їзді суддів ви звернули увагу на те, що в апараті судів кожна восьма посада — вакантна. Серед іншого — через неможливість заохотити дипломованих юристів до роботи за фактично мінімальну, порівняно з іншими державними установами, зарплату. Чи зберігається тенденція до відпливу кадрів із судів сьогодні? Як, на вашу думку, можна запобігти цій тенденції, аби суди взагалі не залишилися без працівників?

— Дійсно, вакантною нині є майже кожна восьма посада працівника апарату. І це є наслідком не відсутності зацікавленості спеціалістів у роботі в суді, а великої плинності кадрів. І це при досить сталому рівні чисельності суддів. Своєю чергою неналежне забезпечення апарату кваліфікованими кадрами значно ускладнює процес організації діяльності суду в цілому.

Передумовою виникнення такого явища, як уже зазначалося, є низький рівень заробітної плати працівників апарату судів. Можливо, не єдиним, але надійним шляхом вирішення цього питання може бути закріплення рівня заробітної плати працівників апарату на законодавчому рівні.

Разом з тим, якщо опитування, які проводилися до 2011 року, показували, що більшість працівників апарату сприймали роботу в суді як трамплін до суддівської кар’єри, то складний

механізм обрання та призначення суддів, визначений законом «Про судоустрій і статус суддів», ставить під сумнів такий мотиваційний чинник.

Фахівців, які мають необхідний досвід роботи, не приваблює кар’єра працівника апарату як самостійна, віддільна від кар’єри судді. Ми спільно із судами ведемо активну профорієнтаційну роботу у вищих навчальних закладах, велика кількість студентів по закінченні університетів обирають для себе роботу в судах. Але через 3—5 років уже досвідчені фахівці звільняються та продовжують роботу в недержавних установах.

Профільна підготовка у вищих навчальних закладах, визнання судового адміністрування самостійною професією в судовій системі, відповідний рівень оплати праці та чітка система підвищення кваліфікації працівників апарату — це, на нашу думку, шлях до врегулювання даної проблеми.

— Аби завершити нашу розмову на оптимістичній ноті, що обнадійливого можете сказати всім працівникам апарату — читачам нашого видання?

— Можу запевнити, що ДСАУ докладатиме максимум зусиль для досягнення високих результатів у організаційному забезпеченні діяльності судів. Уважаю, що найважливішим стратегічним напрямом для розв’язання зазначених проблем є перш за все подальше вдосконалення законодавства. Зокрема, для посилення захищеності видатків на судову владу та підвищення ролі органів суддівського самоврядування необхідно внести зміни до Бюджетного кодексу. Це, на нашу думку,

уможливить досягнення більшої фінансової незалежності та покращення рівня забезпечення потреб судової влади.

Також доцільно в законі «Про судоустрій і статус суддів» закріпити гарантії достатнього рівня заробітної плати працівників апарату. Ми виступатимемо й за внесення змін до закону «Про судовий збір», аби збільшити надходження до спеціального фонду держбюджету — надзвичайно важливого та захищеного фінансового джерела фінансування належної діяльності органів судової влади.

Якщо вдасться реалізувати заплановане, зможемо з більшим оптимізмом дивитись у наступний рік.