Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У ДСАУ покладають надії на надходження від сплати судового збору та на розсудливість Кабміну
№39 (1181) 27.09—03.10.2014
Через складну економічну та політичну ситуацію в державі боротьба за бюджетні призначення на наступний рік обіцяє бути непростою. Вищі судові органи вже дали свою оцінку окремим урядовим ініціативам щодо скорочення видатків на судову систему. Водночас учасники нарад, що відбулися на Поділлі, дізнались і про позитивні прогнози на майбутній фінансовий рік.
Якість правосуддя
Як повідомили «ЗіБ» у прес-службі Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ, на минулому тижні голова цієї установи Борис Гулько та керманич Державної судової адміністрації Зеновій Холоднюк відвідали з робочою поїздкою Тернопільську та Хмельницьку області.
Так, на Тернопільщині керівники органів судової влади взяли участь у робочій нараді, присвяченій розгляду справ і матеріалів загальними судами Тернопільської області, вищим спеціалізованим судом у І півріччі 2014 року. Також обговорили стан приміщень та матеріально-технічного забезпечення діяльності судів області в поточному та наступному роках. Крім того, учасники наради
порушили питання щодо втручання в роботу судової системи, довіри людей до Феміди, надмірної тривалості проваджень і шляхів вирішення зазначених проблем.
Наступного дня було проведено нараду в Апеляційному суді Хмельницької області, на якій підбили підсумки роботи храмів Феміди регіону в І півріччі 2014 року. Так, голова суду апеляційної інстанції Віктор Ковтун навів статистичні дані розгляду справ судами області й відзначив позитивну тенденцію до покращення якості здійснення правосуддя в цілому. Він окремо подякував за роботу суддям Віньковецького, Волочиського, Теофіпольського, Чемеровецького, Городоцького та Ярмолинецького районних судів.
Не обійшлось і без критики тих суддів, які мають найбільшу кількість скасованих вироків, ухвал та рішень за цей період. Окремо В.Ковтун звернув увагу голів на важливість впровадження та вдосконалення новітніх методів суддівського адміністрування, необхідність створення належних умов для здійснення правосуддя.
Своєю чергою Б.Гулько наголосив, що Хмельницька область у звітному періоді має одні з найкращих показників роботи, зокрема на першому місці за якістю ухвалених вироків та на 5-му — за ухваленими рішеннями в цивільних справах. Голова ВСС відзначив плідну співпрацю голови апеляційного суду з органами державної влади області та органами місцевого самоврядування у створенні належних умов для здійснення правосуддя.
Питанню якості розгляду справ були присвячені виступи заступників голови АСХО Віктора
Шершуна та Олексія Баса. А секретар палати з розгляду кримінальних справ Людмила Дуфнік поінформувала про дотримання судами області строків розгляду справ.
Фінансове забезпечення
Учасників наради особливо цікавило фінансово-матеріальне та організаційне забезпечення, як поточне, так і заплановане на 2015 рік. Про матеріально-технічне та фінансове забезпечення судів Хмельницької області доповів начальник територіального управління ДСАУ в Хмельницькій області Іван Приступа.
Своєю чергою З.Холоднюк ознайомив учасників наради з попередніми розрахунками, доведеними Міністерством фінансів, щодо фінансового забезпечення органів судової влади на наступний рік, звернувши увагу на окремі проблеми у зв’язку зі складною економічно-політичною ситуацією в країні. Він повідомив, що Рада суддів та ДСАУ звернулися до Кабінету Міністрів із проханням розглянути проект розпорядження КМ «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Державній судовій адміністрації України на 2014 рік» та прийняти його на засіданні Уряду. Адже такий перерозподіл уможливить рівномірне забезпечення судів поточними видатками, а також погашення минулорічної кредиторської заборгованості, що утворилася через непроведення платежів установами Державної казначейської служби.
Очільник ДСАУ відзначив, що на початку вересня поточного року було направлено звернення до Прем’єр-міністра щодо недопущення обмеження в бюджеті на наступний рік максимального місячного розміру
суддівської винагороди 15 розмірами мінімальної заробітної плати (див. стор.3 №37 «ЗіБ».— Прим. ред.). Крім того, підготовлено спільний лист усіх вищих судових органів до Уряду з проханням при підготовці проекту закону про державний бюджет на 2015 рік розглянути можливість диференціації обмеження суддівської винагороди з урахуванням коефіцієнтів відповідно до ч.4 ст.129 закону «Про судоустрій і статус суддів». Нагадаємо, що цією нормою встановлені підвищувальні коефіцієнти до посадових окладів суддів вищих інстанцій порівняно з визначеним мінімумом винагороди для суддів місцевого рівня.
Також надзвичайно важливим залишається питання сплати судового збору виключно до спеціального фонду та недопущення зарахування його до доходів загального фонду державного бюджету. Адже, за словами З.Холоднюка, використання судового збору з моменту його запровадження виключно на потреби судової системи дозволило підвищити рівень забезпечення вітчизняної Феміди (у 2013 році відповідний показник досяг 46,8%). Це дало можливість судами загальної юрисдикції своєчасно та в повному обсязі провести розрахунки за надані комунальні послуги та спожиті енергоносії, уникнути проблем із постачанням витратних матеріалів та оплатою послуг, установити системи відеоконференцзв’язку та супроводжувати їх функціонування, покращити забезпеченість комп’ютерною та оргтехнікою тощо.
З огляду на це Верховний Суд, Рада суддів, вищі спеціалізовані суди та ДСАУ підготували спільні листи, з якими планують найближчим часом
звернутися до Президента та Голови ВР із проханням сприяти при розгляді проекту закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин)» (№5078) у збереженні нинішнього порядку зарахування коштів від сплати судового збору та використання його для потреб судової влади.
З.Холоднюк поінформував, що за рахунок понадпланових надходжень коштів од сплати судового збору Мінфін за поданням ДСАУ збільшив судам загальної юрисдикції на серпень поточного року фонд оплати праці разом з нарахуваннями на 60 млн грн. У вересні планується збільшити фонд оплати праці на 70 млн грн. тим судам загальної юрисдикції, в яких рівень середньомісячної зарплати працівників апарату становить менш ніж 2700 грн. за річними бюджетними призначеннями.
Отже, шляхи до покращення фінансового стану судової системи є. Головне питання: чи погодиться Уряд піти в запропонованому напрямку?