Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Таку думку Голова Вищої ради юстиції висловив, коментуючи висновок Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
«Запропоновані конституційні зміни є значним кроком у напрямі зміцнення незалежності судової влади, а також підвищення рівня професіоналізму та відповідальності суддів. Законопроект сприятиме запуску повномасштабного «перезавантаження» системи правосуддя», – таку думку Голова Вищої ради юстиції Ігор Бенедисюк висловив, коментуючи висновок КСУ щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) вимогам статей 157 і 158 Конституції України.
Нагадаємо, що 22 січня 2016 року Конституційний Суд України офіційно оприлюднив висновок у справі за зверненням Верховної Ради України щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя), визнавши його таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України.
Коментар Голови Вищої ради юстиції Ігоря Бенедисюка (пряма мова):
- Сьогодні одним з найбільших суспільних очікувань є оновлення суддівського корпусу та забезпечення доступу до справедливого суду. Тому реформа системи правосуддя є пріоритетним і першочерговим напрямом реформування нашої держави. Для реалізації суспільних очікувань згідно з європейськими стандартами має бути створено законодавчий механізм, за допомогою якого буде здійснена судова реформа. Ключовим елементом цього механізму є проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя), який отримав схвальний висновок Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 і 158 Конституції України.
Запропоновані конституційні зміни є значним кроком у напрямі зміцнення незалежності судової влади, а також підвищення рівня професіоналізму та відповідальності суддів. Законопроект сприятиме запуску повномасштабного «перезавантаження» системи правосуддя.
Частина положень законопроекту стосується юридичного статусу, повноважень, порядку формування та діяльності нового органу системи правосуддя – Вищої ради правосуддя, в яку за умови прийняття запропонованих змін буде реорганізовано Вищу раду юстиції. У разі прийняття законопроекту вперше більшість членів Вищої ради правосуддя, органу, відповідального за формування суддівського корпусу, складатимуть судді, обрані суддями, що відповідає вимогам ЄСПЛ у рішенні «Волков проти України» та рекомендаціям Венеціанської комісії.
Низка норм законопроекту направлена на мінімізацію політичного впливу на Вищу раду правосуддя та судову систему загалом. Зокрема, через виключення зі статті 131 чинної Конституції України положення, згідно з яким Міністр юстиції України та Генеральний прокурор України входять до складу Вищої ради юстиції за посадою. Цьому сприятиме і передача повноважень Верховної Ради України стосовно обрання суддів на посади безстроково до Вищої ради правосуддя; скасування інституту «призначення судді на посаду вперше»; обмеження ролі Президента України у процесі призначення судді на посаду вперше виключно церемоніальними функціями.
Крім того, виключно до компетенції Вищої ради правосуддя законопроектом віднесено прийняття рішення про звільнення суддів з посади (на сьогодні Вища рада юстиції тільки вносить подання, а остаточне рішення приймає Верховна Рада чи Президент України).
Проект конституційних змін також передбачає додаткові гарантії незалежності членів Вищої ради правосуддя, що відповідають вимогам, встановленим ЄСПЛ у справі «Волков проти України» та рекомендаціям Венеціанської комісії. «Член Вищої ради правосуддя не може належати до політичних партій, профспілок, брати участь у будь-якій політичній діяльності, мати представницький мандат, обіймати будь-які інші оплачувані посади (крім посади Голови Верховного Суду), виконувати іншу оплачувану роботу, крім наукової, викладацької чи творчої. Член Вищої ради правосуддя має належати до правничої професії та відповідати критерію політичної нейтральності», – вказано у статті 131 проекту змін до Конституції України.
З урахуванням принципу поділу влади, вважаю логічним, що саме на Вищу раду правосуддя, більшість якої вперше формуватимуть судді, обрані суддівським співтовариством, буде покладено відповідальність за призначення, звільнення, притягнення до відповідальності, надання згоди на затримання чи тримання судді під вартою, формування бюджету та надання консультацій Президенту України щодо утворення, ліквідації чи реорганізації судів та інші питання.
Підвищення інституційної спроможності Вищої ради правосуддя стане істотною гарантією незалежності судової влади.
Проект Закону про внесення змін до Конституції України щодо правосуддя отримав схвальні відгуки Венеціанської комісії, яка в Остаточному висновку зазначила, що «остання версія змін до Конституції України, розроблена Робочою групою Конституційної Комісії з питань правосуддя, є дуже позитивною і добре підготовленою та заслуговує повної підтримки».
Вважаю, що законопроект є системним, чітким та концептуально зрозумілим, повністю враховує рекомендації експертів.
Зі свого боку, хочу запевнити, що Вища рада юстиції, яка у разі прийняття законопроекту буде реорганізована у Вищу раду правосуддя, стане запорукою високого професіоналізму суддівського корпусу, вірності принципам верховенства права та докладатиме всіх необхідних зусиль для відновлення довіри суспільства до судової влади.
Відділ взаємодії зі ЗМІ