Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Будь-яке використання матеріалів можливе лише за наявності гіперпосилання.
Інформація про систему електронного декларування нині впевнено посіла перші шпальта всіх інформаційних видань. І хоча її робота викликає безліч жвавих дискусій, з огляду на недотримання під час її запуску законодавства про захист інформації, факт залишається фактом. Е-декларування у 2016 році стало реальністю. І відповідно, за Законом про запобігання корупції службові особи мають подбати про свої е-декларації. Тим паче, що часу для цього у них обмаль.
Система е-декларування запрацювала з 15 серпня 2016 року — чітко дотримуючись порядку, визначеного НАЗК у рішенні «Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» від 10.06.2016 № 2. Це означає, що службові особи, які станом на 15 серпня 2016 року обіймають відповідальне та особливо відповідальне становище, зобов’язані протягом 60 календарних днiв з цієї дати подати електронну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2015 рік. З’ясуємо, на кого із службових осіб поширюються вимоги е-декларування власного майна, доходів, витрат і зобов’язань фінансового характеру.
З-поміж декларантів — держслужбовці та особи місцевого самоврядування Електронну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, як передбачено абзацом третім пункту 2 розділу XIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон про запобігання корупції), мають подати особи, які на зазначену дату займають відповідальне та особливо відповідальне становище.
Повний перелік таких осіб законодавці визначили у примітці до частини другої статті 50 Закону про запобігання корупції. Зокрема, до таких осіб віднесено:
- осіб, посади яких належать до посад держслужби категорії «А» або «Б»; осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до І-ІІІ категорій;
- керівників, заступників керівників держорганів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, їх апаратів та самостійних структурних підрозділів;
- керівників, заступників керівників держорганів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, АР Крим, міст Києва або Севастополя;
- керівників держорганів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в АР Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення.
Зупинимося детальніше на тих посадах із переліку, частка декларантів за якими є найбільшою.
Які посади належать до посад держслужби категорії «А» або «Б» Перелік осіб, посади яких належать до посад держслужби категорії «А» або «Б», визначено частиною другою статті 6 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII.
Такими особами є:
- держсекретар КМУ та його заступники, держсекретарі міністерств;
- керівники структурних підрозділів Секретаріату КМУ та їх заступники; керівники центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ), які не є членами КМУ, та їх заступники;
- керівники структурних підрозділів міністерств, інших ЦОВВ та інших держорганів, їх заступники, керівники терорганів цих держорганів та їх структурних підрозділів, їх заступники;
- керівники апаратів Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів та їх заступники;
- керівники апаратів апеляційних та місцевих судів, керівників структурних підрозділів апаратів судів, їх заступники;
- голови місцевих держадміністрацій та їх заступники;
- керівники держслужби в інших держорганах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, та їх заступники.
Які посади органів місцевого самоврядування віднесено до І-ІІІ категорій Службові особи місцевого самоврядування, посади яких віднесені до І-ІІІ категорії, визначені у частині першій статті 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III.
Тож е-декларацію повинні подати особи, які обіймають посади:
- Київського та Севастопольського міських голів, заступників Севастопольського міського голови, заступника міського голови — секретаря Київської міської ради, керуючого справами виконавчого апарату Севастопольської міської ради;
- голів обласних рад, їх заступників, керуючих справами виконавчих апаратів обласних рад; Сімферопольського міського голову, секретаря Сімферопольської міської ради; міських (міст — обласних центрів) голів, їх заступників (у т. ч. перших) з питань діяльності виконавчих органів рад, секретарів цих рад;
- міських голів (міст обласного і республіканського в АР Крим значення, крім міст — обласних центрів);
- голів районних, районних у містах рад. Інші службові особи, які мають подати е-декларацію Е-декларацію, як визначено статтею 50 Закону про запобігання корупції, зобов’язані подавати також особи, на яких дія Закону про держслужбу не поширюється.
А саме: Президент України; Прем’єр-міністр України; члени КМУ;
- перший заступник або заступник міністра; члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України;
- Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Голова Фонду державного майна України, його перший заступник або заступник;
- члени ЦВК; народні депутати України;
- Уповноважений Верховної Ради України з прав людини; Директор Національного антикорупційного бюро України;
- Генеральний прокурор України, його перший заступник та заступник; Голова НБУ, його перший заступник та заступник;
- члени Ради НБУ; Секретар Ради НБУ, його перший заступник та заступник;
- Постійний Представник Президента України в АР Крим, його перший заступник та заступник;
- радник або помічник Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України; судді, прокурори і слідчі;
- військові посадові особи вищого офіцерського складу.
Перевірка е-декларацій Стаття 48 Закону про запобігання корупції покладає на НАЗК обов’язок проводити перевірку е-декларацій. А саме, перевіряти своєчасність їх подання, правильність та повноту заповнення, здійснювати їх логічний та арифметичний контроль. Зокрема, НАЗК розробило і оприлюднило для обговорення проект Порядку перевірки факту подання суб’єктами декларування декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», та повідомлення Національного агентства з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій.
З його прийняттям будуть урегульовані процедури перевірки факту подання е-декларацій, а також повідомлення роботодавцями НАЗК про випадки неподання чи несвоєчасного подання е-декларацій.